Strict Standards: Declaration of JParameter::loadSetupFile() should be compatible with JRegistry::loadSetupFile() in /virtual/s/p/sp7ptm.ugu.pl/libraries/joomla/html/parameter.php on line 512

Strict Standards: Declaration of KCommandChain::enqueue() should be compatible with KObjectQueue::enqueue(KObjectHandlable $object, $priority) in /virtual/s/p/sp7ptm.ugu.pl/libraries/koowa/command/chain.php on line 23

Strict Standards: Declaration of KCommandChain::setPriority() should be compatible with KObjectQueue::setPriority(KObjectHandlable $object, $priority) in /virtual/s/p/sp7ptm.ugu.pl/libraries/koowa/command/chain.php on line 23

Strict Standards: Declaration of KCommandChain::getPriority() should be compatible with KObjectQueue::getPriority(KObjectHandlable $object) in /virtual/s/p/sp7ptm.ugu.pl/libraries/koowa/command/chain.php on line 23

Strict Standards: Declaration of KHttpUri::set() should be compatible with KObject::set($property, $value = NULL) in /virtual/s/p/sp7ptm.ugu.pl/libraries/koowa/http/uri.php on line 454

Strict Standards: Declaration of KHttpUri::get() should be compatible with KObject::get($property = NULL, $default = NULL) in /virtual/s/p/sp7ptm.ugu.pl/libraries/koowa/http/uri.php on line 454
SP7PTM Szkolny Klub Krótkofalowców przy I Liceum Ogólnokształcącym w Tomaszowie Mazowieckim SP7PTM - Wieczorne łączności z samochodu

Strona Główna-Wiadomości

Wieczorne łączności z samochodu

Komentarze 0

     Wiadomo, że w zime jest zimno. O ile poza zimą można z przyjemnością przeprowadzać łączności z terenu, to podczas ujemnych temperatur, przy śniegu, montaż i demontaż anten drutowych na drzewach nie należy do sprawnych akcji. Długo nie da się wytrzymać na kilkustopniowym mrozie, a do tego dzień krótki - trudno po ciemku operować.

     Jednak jak mawiają starzy górale - dla chcącego nie ma nic trudnego. Miałem okazję nabyć antenę samochodową na pasmo 80m (dokładnie na 75m) MFJ-1675T zakupioną w inRadio. Aby zamocować ją na samochodzie, użyłem podstawy magnesowej z przewodem RG58 zakończonym wtykiem UC1. Konstrukcja anteny wydaje się być solidna. Montaż anteny na samochodzie zajmuje oczywiście około minuty. Nie ma problemów, aby zrobić to nawet po ciemku. Konfiguracja testowa to radio Yaesu FT-897D ze 100W mocy (oczywiście w szczytach) zasilane z dodatkowego akumulatora. Nie używałem skrzynki antenowej. Pierwsze testy wypadły pomyśle, chociaż wsunięcie górnego elementu w dolny powodowało, że antena miała rezonans sporo powyżej 3,8MHz. Maksymalne wysunięcie górnego elementu pozwoliło na przeprowadzeni łączności w okolicach 3,760-3,800MHz - SWR maks 1:1.5. Odsłuch jak na taką krótką antenę jest bardzo dobry w pełnym paśmie. Sporo stacji odbieranych z sygnałem +20 czy +30dB. Przy nadawaniu przeważnie otrzymywałem raporty 55 z takich krajów jak Niemcy, Szwecja, Włochy, Węgry, Słowenia. Najdalsza łączność to stacja rosyjska RU3ZG - około 1200 km. W związku z tym, że stacje polskie zwykle nadają w okolicy 3,700-3,740, nie przeprowadziłem takich łączności, ponieważ SWR był zbyt wysoki. Po kilku próbach dowijania drutu na dolnej części anteny udało się w końcu uzyskać rezonans w około 3,720 MHz. Ostatecznie dowinąłem około 1,5m drutu co dało dodatkową cewkę o długości 7 cm. Przy takiej prostej modyfikacji antena świetnie pracuje w paśmie 3,705-3,730 MHz (SWR około 1:1.1) jak również szerzej 3,690-3,745 MHz (SWR poniżej 1:1.5). Otrzymywane raporty z bez mała wszystkich okręgów były oczywiście zróżnicowane: od 55 do nawet 59+10dB. Oczywiście nie do wszystkich stacji udało się dowołać. Antena MFJ-1675T z pewnością nie dorówna nawet nisko powieszonej FD4 czy W3DZZ, ale uważam, że nawet tak krótka antena jest dobrą alternatywą.

W próbach pomagali Wojtek SP7JWT oraz Zbyszek SQ7RKG.

Poniżej radiowóz w pełnej konfiguracji.

 

Rafał SQ7OTA



Nie ma jeszcze komentarzy dla "Wieczorne łączności z samochodu"



Proszę zaloguj się aby móc zostawić komentarz